søndag den 15. september 2013

Italiensk fuldkornsbrød

Jeg havde planlagt at bage et Italiens durum brød til nogle veninder, men da jeg kom hjem efter at have handlet - havde jeg Italiensk fuldkornsmel i posen, jeg var ellers overbevist om jeg havde taget durum mel ned fra hylden. Men hvad nyt brød blev til, og det smagte super godt sprødt og luftigt.
Godt til aftensmad, morgenmad eller til sandwichs.


Smæk dejen sammen aften før, eller om morgenen og bag senere
Dej til 2 brød:

25 g. gær
2 spsk. salt
1 spsk. sukker
7 dl. vand
4 dl. hvedemel
Italiensk fuldkornshvedemel (fra netto)

Find en stor skål, for det vokser meget. Smelt gæren i salt og sukker. når det er blødt røres vand i og hvedemelet. tilsæt derefter lidt efter lidt det Italienske fuldkornshvedemel, rør rundt med en gaffel da det er nemmest. Dejen skal gerne være fugtig, klæbrig og ikke kunne æltes med hænderne. Når du syntes den har den helt rigtige konsistens så stop med melet. Put folie over skålen og stil den i køleskab.
Når du så skal bage dagen efter eller om aften, så tænd oven på 225 grader. 
Find bradepanden frem og læg bagepapir på. skyl hænderne i koldt vand så dejen ikke hænger for meget fast, del dejen i 2, og gør den lidt aflange - jeg gør det ved at holde lidt i den ene ende og lidt i den anden i luften, så former de sådan sig selv.
læg så de 2 aflange dej brød på bagepladen og pensl med chili olie og groft salt, lad dem stå og hæve til oven er varm.
Bag så på næstnederste rulle i ovnen i 25-30 min. mærk lige på bunden om den lyder hul.......så er der nemt lækkert brød til gæsterne. 
Jeg havde et helt brød tilbage og det spiste vi til morgenmad dagen efter. selvom der var salt og chili på smagte det fantastisk med ost og marmelade.

God fornøjelse



Ingen kommentarer:

Send en kommentar