søndag den 15. februar 2015

Snasket frugt kage

Er du også typen som altid plukker frugt og bær til fryseren???? Det er bare ikke altid man lige husker at bruge det. 
Denne kage havde jeg med til en veninde komsammen, den er virkelig frisk, smager af sommer, nem at lave og så kan den laves i god tid, det er lige mig.




Ca. 800 g. frugt - jeg har brugt blåbær, ribs og hindbær fra fryseren og suppleret med blommer i både og pærer skåret i stykker.
1 dl flormelis
100 g. revet marcipan

Dej til låg.:
150 g. blødt smør
250 g hvedemel
100 g. sukker
2 tsk. vanillesukker
1 tsk ingefær
1 æg.

Smuld smørret i melet, bland sukker, vanillesukker og ingefær i, Saml dejen hurtigt med ægget mangler lidt væde så tilsæt 1 spsk vand.
Læg dejen koldt 1 time.

Bland frugterne sammen i en stor skål med flormelisen og den revet marcipan.



Når dejen har hvilet så skal den trilles ud, fordel frugterne i enten potions glas eller i et stort fad, og læg dejen på som låg, drys med lidt sukker.
Nu kan de jo faktisk stå til de skal bages, bag dem i forvarmet ovn 200 grader, i potions form ca. 15 min. eller til dejen er gylden og sprød. Og i stor form i ca. 30 min. også til der er gylden og sprød overflade. Lad dem køle lidt af inden der serveres med enten creme fraiche eller vanille is. YMMMM






Ingen kommentarer:

Send en kommentar