søndag den 22. september 2013

Æblekage m/mandellåg og is

Minder mig om efterår gæster, ild i pejsen og stearinlys

Dejlig æblekage som er nem at lave i forvejen, eller i sidste øjeblik hvis der kommer gæster. lav den klar og stil den i køleskab og bag når gæsterne er der.

Den skal serveres varm med vanilje is

 

12-15 syrlige æbler
1 dl. æblejuice

mandellåg.
150 g. smør
240 g hvedemel
125 g sukker
2 tsk. vanillesukker
1 æg
evt 1 spsk vand
100 g hakket mandler

lav dejen først, smuldr smørret i melet, bland sukker og vanillesukker i, saml dejen med æg og vand, og tilsæt de hakket mandler, stil dejen koldt.

Skræl æblerne og riv dem direkte i et ildfast fad, hæld æblejuice over, og læg så dejen på som et låg, det er nemmest enten at mase dejen lidt i hænderne og lægge på og så tilsidst tage en ske og med bagsiden af skeen glatte dejen ud, hvis den hænger fast så dyp skeen i vand.

Hvis kagen ikke skal bruges nu, så sæt den i køleskab med folie over.

Bages ca 30-40 min ved 200 grader.


Gå ud og pluk æblerne.....frys dem ned


Når jeg været på æblejagt, så river jeg 15 æbler hælder æblejuice over og putter i frysepose, den ryger så i fryseren. Så har jeg altid til en god æblekage. 
Og kommer gæsterne uden varsel, så behøver æblerne ikke tø op, hak lidt i dem så de kan flyde fadet ud og så fordel dejen. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar