lørdag den 19. oktober 2013

Henkogte pærer m/kardemomme

Minder mig om min farmors køkken, hun syltede og henkogte alt. Så der duftede sødt og af krydderier.
Så da vi havde fået købt flere pærer end der blev spist,  skulle jeg prøve at henkoge dem, har valgt at bruge kardemomme. både som knust i kogningen og som hele korn i glasset.



jeg havde ca 12 små pærer, som jeg halverede, fjernede kernehus og skral.

Lage
5 dl vand
150 g. sukker
5 kardemomme kapsler, åben kapslen og knus kernerne i en morter ( tørret kardemomme kan også bruges)

Giv sukker, vand og kardemommen et opkog, så sukkeret smelter, put pærerne i gryden. De skal stå ved middel varme i ca 5-10 min, Prøv at smag på en efter 5 min. de skal være mører, men med bid.

Lad dem køle lidt af i gryden og hæld så pærer og sukkerlage på rengjorte glas. evt ( med atemon  )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar