lørdag den 5. oktober 2013

Spinat med/citrus & chili

Denne salat minder mig sådan om en hyggelig aften med tøserne, hvor jeg skulle have salat med og jeg havde så mange citrus frugter hjemme, sådan blev den til og spinaten klæder citrusfrugterne godt, da den ikke falder sammen.

I går fik vi en hakkebøf, med denne lækre friske salat med bid i til, dertil fik vi sesam kartofler og det gode madbrød. Ymmmm


1 pose frisk spinat
2 røde grape frugter
3 appelsiner
2 friske chilier
1 tsk sambal oelek
1 fed hvidløg
2 spsk olie
1 spsk honning

Mandler:
1 dl mandler
2 spsk akacie honning
2 tsk sambal oelek
Start med at skyl spinaten godt


flæk chilien og skrab kernerne ud, hak chili og hvidløg meget fint og put i en skål, skær grapefrugt og appelsiner i stykker uden det hvide, jeg plejer først at skærer bunden og toppen af så frugten kan stå, derefter skær jeg ned langs skrællen for at fjerne den. så har du en appelsin uden nogen skal og intet hvidt. skær så i mindre tern - undgå midten da der er meget hvidt og tykke hinder.
Læg stykkerne af grapefrugt og appelsin ned i skålen til chili og hvidløg - tilsæt 1 tsk sambal oelek, honning og olien. Lad det stå og trække.

Mandler.
Varm en pande med honningen og Sambal oelek og tilsæt mandlerne, lad dem svitse lidt og læg dem så på bagepapir så de kan blive kolde.

Når mandlerne er blevet kolde hakkes de groft, så blandes spinaten og frugterne/dressingen sammen, vend gerne lidt rundt, Hvis der er kommet meget saft fra grape/appelsin så undlad lidt af saften.
Pynt ved servering med de hakkede mandler.




1 kommentar: