onsdag den 16. oktober 2013

Stærk Miso dip til Edamame bønner

Minde fra tur på Sticks´n Sushi,  hvor jeg fik denne dip på mine edamame bønner og hvor  jeg også fik laksetatar til forret. Det smagte bare så godt at det bare var noget jeg måtte prøve at lave. Denne dip tager lidt tid at lave - men det er det hele værd. Den udgave jeg har lavet er lidt hot, hot men godt.


Edamame bønner med stærk miso dip


Dette skal bruges.:



1/2 dl sesamfrø 
2 spsk mørk miso ( kan købes i helseforretninger )
2 spsk varmt/kogende vand
1/2 citron
1 frisk chili
1 hvidløg
2 spsk soja
1 spsk tahin
1 spsk revet ingefær
4 spsk vand til at tynde den med
1/2 tsk sukker






Start med at riste sesamfrøene på panden, de skal være gyldne, stil dem til afkøling. Den mørke miso er meget hård, læg den i skål og hæld den varme vand over, for at bløde den op til en tyk masse. tilsæt citron saften og rør den blød. 




Flæk chilien og tag kernerne ud, hak chili og hvidløg meget fint og put det med i skålen, riv ingefær og tilsæt sammen med tahin, soja, sesam og sukker. Hvis du nu syntes den er meget tyk så tilsæt vand, jeg puttede ca 4 spsk vand i - til jeg syntes den havde den rette konsistens.


Smag den til med salt og peber, rigtig god fornøjelse


Ingen kommentarer:

Send en kommentar