tirsdag den 15. oktober 2013

Amerikanske pandekager m/appelsin

Efterårsferie med festlige Amerikanske pandekager. Min datter har lavet små Amerikanske pandekager med appelsinsmag, hun syntes det var så meget sjovere at lave dem, hvis de fik lidt farve og festlige ser de også ud.  
Vi spiste dem med de sidste blåbær fra haven, honning - og så er jeg ret glad for kombinationen af koldt smør, citronsaft og lidt sukker. 
Kombinationen minder mig om min farmor, som når vi var i sommerhus tit serverede pandekager med koldt smør, sukker og citron. 



Rigeligt med pandekager til 6 og lidt til dagen efter. men hvis det er for meget så lav halvdelen. :-)

10 dl. hvedemel
1 liter mælk
4 æg
4 spsk sukker
1/2 tsk salt
3 tsk bagepulver
1 øko appelsin
og fedtstof til stegning (vi bruger altid smør)
evt. frugt farve

Server dem med det i har lyst til : nutella, bananer, honning, frugt, is, sukker, marmelade og koldt smør.


Start med at piske mel og mælk sammen til der ingen klumper er, tilsæt så æg, sukker, salt og bagepulver. Vask appelsinen og riv skrællen på fint rivejern, skær den over og pres så appelsinsaften i dejen.

Steg så de små pandekager i fedtstoffet til de er gyldne og stabel dem.

Min datter startede med at stege de alm. farvet pandekager. Da der var lidt under halvdelen af dejen tilbage så syntes hun det blev lidt kedeligt og her kom frugtfarven ind, og gjorde det meget sjovere.



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar